Home >> Bezinning >> Bezinning >> Christenen in verdrukking
PDF Afdrukken E-mail

Christenen in verdrukking

Overal op aarde zijn plekken waar christenen vervolgd worden, gemarteld en gedood. Omdat het zo ver af is raakt ons dat niet snel. Wie zich echter verdiept in het nieuws schrikt van de grote aantallen die hiermee te maken hebben en met de wreedheden die gebeuren. Het is haast onmenselijk en onbegrijpelijk. Toch merken wij ook in onze eigen samenleving dat christenen te maken hebben met niet geaccepteerd worden. Dat een politieke partij de ChristenUnie afwijst vanwege hun geloof geeft de vijandigheid weer. Je voelt dat er een wereld van verschil is die welhaast onoverbrugbaar lijkt. Ook is het typerend dat goede dingen die in de Kerk gebeuren geen nieuws zijn en daarom nauwelijks aandacht krijgen.

Wanneer in een parochie of de Kerk iets negatiefs gebeurd wordt uitgebreid en op een gekleurde wijze aandacht hieraan geschonken. Ook in een vraaggesprek ervaren mensen dat hun woorden anders op papier komen dan ze bedoeld zijn om hiermee stemming te maken. Ook de sociale druk op mensen die zich met de kerk verbonden voelen leidt er toe om te zwijgen en gewoon hun plicht te doen. Door het geloof niet meer te zien als een maatschappelijk belang en een persoonlijke steun komen mensen met hun levensvragen alleen te staan. In de maatschappij krijgen geestelijke leiders vaak steeds minder ruimte om hun taak goed te kunnen volbrengen.

Jezus zegt hierover tegen zijn leerlingen: "Wees niet bang voor de mensen". Uiteindelijk zal datgene wat werkelijk waarde heeft eens erkend worden. Durf voor je geloof uit te komen. Wees niet bang voor hen die wel het lichaam kunnen doden, maar niet de ziel. Weest meer bevreesd voor hen die zowel het lichaam als de geest ten gronde richten". Jezus spoort zijn leerlingen aan om op God te blijven vertrouwen. Degene die Jezus niet verraadt zal Gods redding ondervinden. Het zijn krachtige woorden, die vele volgelingen van Jezus hebben ondervonden. Daar waar hun de menselijke waardigheid werd afgenomen schitterde juist de kracht van hun bestaan: liefde, geloof, vergeving en trouw.

Tegen de stroom in durven te roeien blijft altijd een gave en opgave. Vele mensen zijn niet bestand tegen de sociale druk en geven daaraan toe. Maar daardoor groeien zij steeds verder af van de weg waarop zij met Jezus zijn geplaatst. Anderen gaan wel tegen de stroom in en presenteren zich als het betere deel van de wereld. Daarin is niet altijd de liefde die Jezus ons heeft willen overdragen, aanwezig. Toch blijven er altijd van die wonderlijke mensen die trouw hun weg gaan en met eenvoudige woorden aangeven: ik houd mij aan wat ze me vroeger geleerd hebben. Het geeft stabiliteit en bagage voor de toekomst. Om zo te kunnen leven blijft het gebed en de sacramenten het voedsel. In het gesprek met Jezus krijgen we inzicht in wat God met ons wil. Stand houden in de beproeving verdient de eerste prijs.

Laatst aangepast op zaterdag, 08 juli 2017 14:41