Home >> Bezinning >> Bezinning >> Overdaad schaadt
PDF Afdrukken E-mail

Overdaad schaadt

In onze gemeenschappen is zo veel te doen dat je niet meer weet waar je naar toe moet. Een heleboel moois, dat geboden wordt met veel inspanning krijgt vaak te weinig aandacht. Een concertuitvoering met weinig luisteraars is altijd teleurstellend. Een sportevenement met weinig supporters is saai, maar ook een mooi verzorgde kerkdienst met weinig deelnemers geeft een doodse sfeer. Veel mensen zeggen: ik moet al zo veel, laat me maar eens met rust. Het is belangrijk om niet alleen keuzes te maken die gebaseerd zijn op het gevoel of iets leuk of niet leuk is, maar ook aandacht schenkt aan datgene wat ons leven opbouwt en verbanden legt tussen God en mensen.

Jezus zegt dat God heel wat in de aanbieding heeft voor het volk van God. Hij nodigt hen uit voor het bruiloftsfeest van Zijn Zoon. Hij gunt Zijn gasten vreugde en overdaad door te feesten met Zijn Zoon. Maar het uitverkoren volk geeft hieraan geen gehoor. Daarom worden op het feest van Jezus mensen van de straat gehaald om toch feest te kunnen vieren. Zij nemen de plaats in van de genodigden die verstek lieten gaan. Daarmee worden zij de nieuwe uitverkorenen van de Heer.

In de oktobermaand staan wij stil bij de kerken in de derde wereld: wereldmissiemaand. Waar de armoede groot is treffen wij toch bloeiende gemeenschappen aan. Waar christenen onderdrukt worden zien wij een grote trouw aan God. Ondanks moeilijkheden en beproevingen blijven ze samen komen en bidden. Het ingaan op uitnodiging van de Heer is voor hun een vreugde en een kracht. Het appelleert ook aan ons om ons af te vragen hoe wij omgaan als gedoopten met de Heer. Voor ons kan dit zien een nieuw elan worden om in te gaan op Gods uitnodiging voor zijn bruiloftsfeest en te genieten van wat de Heer ons aanbiedt. Dat is voelbaar in het vieren van het geloof, maar ook in de dienstbaarheid aan onze naasten. Het zal onze levensvreugde groter maken.

Laatst aangepast op woensdag, 11 oktober 2017 14:20