Home >> Bezinning >> Bezinning >> Spel of geloof
PDF Afdrukken E-mail

Spel of geloof

De kerststal was aanvankelijk bedoeld om mensen in contact te brengen met het geheim van Jezus geboorte. Tegenwoordig is het kerstspel steeds meer een onderdeel geworden van de commercie. Je kijkt er na en daarna is het weer voorbij zoals eten en drinken. Toch is dat geen reden om het kerstspel t te weren uit onze liturgie. Want op verschillende niveaus wordt genoten van wat Jezus ons gebracht heeft en voelen ook velen zich daarbij betrokken. Het is hartverwarmend om te zien hoeveel kinderen graag een engel of herder willen zijn of zelfs herbergier. Kerstmis is een feest van gezelligheid en vrede. En zelfs iets van een lach en een traan. Jaren geleden had ik het genoegen een kerstdienst te verzorgen voor mensen met een verstandelijke beperking. Trots kwam een van hen naar me toe en zei: "Ik ben zo blij vandaag. Ik mag nu ezel zijn, eerder was ik jaren alleen maar os".

Toch gaat het bij het Geboortefeest van de Heer vooral om het geloof dat ons samen brengt. De evangelist Johannes schrijft woorden waar wij soms te gemakkelijk aan voorbij gaan. "In het begin was het Woord en het Woord was bij God. Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is. In Hem was leven en dat leven was het Licht der mensen. En het licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis nam het niet aan. Het ware Licht dat iedere mens verlicht kwam in de wereld. Hij was in de wereld; de wereld was door Hem geworden en toch erkende de wereld Hem niet. Aan allen echter die Hem wel aanvaardden, aan hen die in zijn naam geloven, gaf hij het vermogen kinderen van God te worden.

Deze woorden verwoorden op een andere manier de betekenis van Jezus geboorte. Een mens ziet lange tijd niet wat nu wel begrepen wordt. Jezus daalt niet alleen op aarde neer, maar wil vooral geboren worden in ons hart. Juist daarin kan Hij voor ons en de wereld belangrijk worden. Die stap mogen wij met Kerstmis weer zetten. Waar Jezus in mensen leeft verschijnt opnieuw zijn heerlijkheid. Te midden van de duisternis schijnt Zijn Licht als teken van Gods liefdevolle aanwezigheid. In die zin wens ik u een gezegend kerstfeest toe